Jutro jest dziś:Szósta Fotokonferencja Wschód – Zachód
‘Europejska Wymiana’
Nara, Osaka, Okinawa (Japonia),
Wrocław, Kraków, Sopot, Bydgoszcz (Polska)
1999 - 2000
‘Europejska Wymiana’
Nara, Osaka, Okinawa (Japonia),
Wrocław, Kraków, Sopot, Bydgoszcz (Polska)
1999 - 2000
Progresywną fotografię polską, rozumianą jako sztuka, cechuje ciągła rewolucyjność. Owo nieustające poszukiwanie nowych tematów oraz ich niekonwencjonalnych artykulacji ma swoją głęboką przyczynę w mentalności Polaków. Twórcy najbardziej interesujący są zdeklarowanymi indywidualistami, spełniającymi się w autonomii własnych idei i koncepcji artystycznych. Sprzeciwiają się nie tylko utartym schematom panujących konwencji estetycznych, czy grupowo wypracowanym stylistykom, ale nierzadko także temu, czego dokonali wcześniej. Stają się tym samym nowatorami nawet w obrębie praktyki osobistej.
Jutro jest dziś, 1999.
Awangarda oraz jej kolejne edycje, te z przedrostkiem neo- lub post-, stały się dla wielu twórców probierzem własnych propozycji. Po raz pierwszy prace artystów z tego właśnie kręgu prezentowałem w Japonii w 1980 r. Złożyły się na wystawę "Media i poznanie", pokazaną w tokajskiej Galerii Ai. W tym samym roku w Galerii "Foto-Medium-Art" we Wrocławiu odbyła się, pn. "Droga", wystawa japońska. Wtedy to poznałem Akrę Komoto, z którym od tego czasu łączy mnie przyjaźń, utrwalana bliską współpracą artystyczną. Jej ostatnim efektem była wspólna wystawa w Galerii 16 w Kioto w 1998 r. Nadarzyła się wówczas okazja, by porozmawiać o większym projekcie. Tak zrodził się pomysł wystawy "Jutro jest dziś".
Zgodnie z założeniem, tytuł wystawy ma uzmysławiać oczywisty fakt, iż to, co artystycznie rodzi się dziś, dojrzały kształt uzyska dosłownie za moment, prognozując niejako to, co nastąpi już w następnej epoce. W tę uniwersalną regułę wpisane są zarówno poetyki narracyjne, jak i formy ich wyrażania. Dlatego – przededniu 2000 roku – niezwykle interesująca wydawała mi się możliwość skonfrontowania wizualnych wypowiedzi dwóch generacji twórców. Z Naoyą Yoshikawą – kuratorem części japońskiej "Jutro jest dziś", zaprosiliśmy do udziału w dwugeneracyjnym spotkaniu artystów mających ugruntowaną pozycję, a swym znaczącym dorobkiem promieniujących na wychowanków i kontynuatorów, oraz twórców zupełnie młodych, korzystających wprawdzie z doświadczeń mistrzów, jednak chodzących już wyraźnie własnymi drogami. Być może bez pierwszych nie było by drugich, ale to ci drudzy będą w przyszłym stuleciu dojrzale kształtować perspektywę nowej sztuki.
Jerzy Olek
(fragment wstępu do katalogu)
(fragment wstępu do katalogu)
Kuratorzy:
Jerzy Olek, Naoya Yoshikawa
Uczestnicy:
Japonia: Miho Akioka, Motohiro Goto, Yoshie Ishihara, Takako Kobayashi, Akira Komoto, Yuri Nagahara, Masaru Nakamoto, Ressei-Wing (Masahiko Kotaka, Taiki Tago), Junko Sato, Katsuji Tanaka, Naoya Yoshikawa;
Polska: Jakub Bąkowski, Jan Berdyszak, Bogusław Michnik, Marlena Nijaka, Jerzy Olek, Magdalena Poprawska, Grzegorz Przyborek, Daniel Rumiancew, Witold Węgrzyn, Stefan Wojnecki, Joanna Zastróżna.